Posted by: ummiabah | July 6, 2011

Very Fast Food

Anak-anak adalah amanah dari Allah. (Gambar hiasan)

Bila ada anak kecil yang ramai, terutamanya yang ada anak kembar, salah satu kemahiran yang perlu ada untuk menguruskan mereka ialah kecekapan dan kepantasan. Jadi, jikalau anda bukanlah tergolong dalam golongan yang pantas dan ligat..maka perlu cari suatu wahana (maaf, bahasa laras tinggi!) untuk menutupi kekurangan itu..

Dalam wacana (ho..ho. :)) kali ini, UmmiAbah ingin berkongsi cara dan kaedah kami untuk menguruskan si kembar kami dari segi pemakanan. Kembar Sofiyya dan Surayya ni Alhamdulillah dikurniakan dengan kesihatan yang baik dan selera makan yang sangat cemerlang. Susu botol tu, boleh dikatakan setiap 2 jam sekali perlu disupply kepada depa. Disamping tu, mereka akan sentiasa demand makanan kita bila nampak je kelibat kita sedang makan. Kalau makan nasi takpa, boleh bagi nasi kosong kat diaorang, tapi kalau tengah makan makanan2 yang liat macam daging bakar ke, ayam KFC ke, kebab ke.. (contoh aje :)), tak dapat ler den nak nolong..sebab takut lekat..lepas tu muntah, habis keluar semua tok nenek makanan dari dalam perut.

Sesi makan dan sepah..

Salah satu kaedah yang paling mudah ialah memberikan mereka fast food. Fast food yang diaksudkan disini termasuk segala jenis makanan yang sangat cepat dimasak dan cepat dimakan..kalau boleh tak perlu masak langsung..

Fast food yang menjadi pilihan kami ialah tauhu lembut dan mee udon. Tauhu lembut tu ada yang plain dan yang campur telur. Cara menyediakannya sangat mudah. Buka cover plastiknya, ambil sudu dan suapkan pada anak-anak.

Tauhu - antara makanan paling murah dipasaraya.

Udon pula, buka plastik, potong sebanyak mana yang nak kasi makan, rendamkan dalam air panas selama 2 minit, suapkan. Jangan lupa potong pendek-pendek, nanti tercekik pula anak-anak kita..

 

Udon – boleh di makan begitu saja.

Begitulah serba sedikit tips memberi makan kepada anak-anak kecik yang kuat selera makannya dengan pantas dan cepat dan yang pentingnya berkhasiat..InsyaAllah.


Leave a comment

Categories